Mijn dagen in het binnenland.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Bale - WaarBenJij.nu Mijn dagen in het binnenland.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Bale - WaarBenJij.nu

Mijn dagen in het binnenland....

Door: -=PindaPower=-

Blijf op de hoogte en volg Kim

23 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

Wat is het leven in het binnenland anders dan in de stad. Dat is de eerste conclusie die ik kan trekken uit mijn bezoek aan Nieuw Aurora.

Afgelopen dagen ben ik samen met Celine, Wietske, Ester en Rachid naar Nieuw Aurora vertrokken om daar een handje te gaan helpen bij stichting Suri*Stars die Wietske en Celine in Nederland opgezet hebben. Woensdag ochtend hebben wij ons om 07.30 verzameld op de Saramaccastraat. Dit is een hele drukke straat in de stad van Paramaribo. Nog geen minuut waren Rachid en ik uit de taxi of de bestuurders van de busjes richting Atjoni stonden al voor onze neus. Gek werd ik ervan. Gelukkig heeft Wietske een busje uitgezocht die ons naar Atjoni zou brengen.
Eenmaal in het busje, vol gepropt met mensen en heel veel spullen, was onze tocht begonnen. Langs de weg vaak stoppen, spullen in of uitladen, mensen die afgezet werden en mensen die nog meereden. Na een uurtje rijden bleek de koelvloeistof te lekken en werd het busje aan de kant gezet. De motorkap (onder mijn stoel) werd geopend en liters water werden er bijgevuld. Opeens een enorme rookwolk en al het hete water spoot omhoog. Wat een spanning allemaal….

Na een tocht van ruim vier uur waren we aangekomen op Atjoni. Dit is het laatste dorp waar je met de bus kan komen. Onze reis hebben we voortgezet met de boot. In een korjaal hebben we anderhalf uur genoten van het prachtige uitzicht van de vele bomen, het vele water, en de rotsen in het water. Af en toe heeft de bootsman zijn kunsten moeten vertonen om ons veilig door de sula’s (stroomversnellingen) heen te laten varen. Ontzettend knap dat zo’n man dat kan. Na het varen een warm onthaal op Nieuw Aurora. Kennis gemaakt met de buren en een aantal mensen die vlakbij ons woonden. Vanaf minuut 1 zwermde er een horde kinderen om ons heen……..

De eerste dag hebben we voornamelijk rond gekeken en kennis gemaakt met een aantal belangrijke mensen uit het dorp. Dag twee zijn we begonnen op school. Eerst de vlaggenparade. Dit is het zelfde als bij mij op de St. Ceciliaschool. Daarna een korte kennismaking met de leerkrachten en toen aan het werk. Alle lesmaterialen hebben we een hok uitgehaald en gesorteerd op niveau en klas. Rachid heeft het uitzoeken van de stoelen op zich genomen. Aan het einde van de dag had iedere klas een stapel boeken, les benodigdheden en een aantal stoelen tot hun beschikking. Vrijdag heb ik me bezig gehouden met het maken van tekeningen. Een aantal kinderen uit verschillende klassen hebben tekeningen en brieven geschreven voor de kinderen in Nederland. Tijdens de watersnood heeft ook Nieuw Aurora onderwater gelegen en hebben de kinderen uit de klas van Wietske tekeningen en brieven geschreven naar de kinderen uit Nieuw
Aurora. Nu was het hun beurt om wat terug te schrijven. Omdat de
Nederlandse tal bij sommige kinderen niet goed is heb ik ze geholpen met het schrijven van de brieven. Uiteindelijk hebben we een stuk of 15 tekeningen en brieven die naar Nederland verstuurd kunnen worden. Heel erg leuk. De rest van het gezelschap heeft zich bezig gehouden met reken en taal boeken. Alles is nu gesorteerd en moet nog met uitleg richting de klassen gestuurd worden. Dat wordt nog een heel karwei. Helaas is Wietske de enige die dan nog in Suriname is. En deze taak in haar eentje moet klaren….. Ook moet de bibliotheek nog geverfd en ingericht worden.

Zaterdag en zondag hebben we vrij weinig gedaan. Veel gepraat met dorpsbewoners, gebadderd in de rivier, boeken en tijdschriften gelezen en spelletjes gespeeld. Wel hadden we zaterdag en zondag avond een feestje. Uiteraard zelf georganiseerd. Een aantal jongeren uit het dorp hebben onder het genot van een biertje of een borgoe- cola heerlijk gedanst op de muziek die er aanwezig was. Helaas is er maar beperkt stroom op Nieuw Aurora (van 19.00 tot 22.00). Na dat de stroom was uitgevallen heb ik mijn bedje opgezocht en is de rest begonnen een de traditionele dans. Vanuit mijn bed hoorde ik de mensen klappen, zingen en lachen. Dus volgens mij is het een mooi feestje geweest.

Maandag zijn we met het vliegtuig weer naar de stad gegaan. Wat een ervaring. Mede omdat de reis naar Nieuw Aurora zo lang is, hebben we gekozen voor dit alternatief. Maar de belangrijkste reden was om Suriname van boven te zien. Eenmaal in het vliegtuig vond ik het erg spannend, en ben ik er achter gekomen dat mijn maag echt zo sterk niet is. Omdat het vliegtuig erg klein is (5 personen) beweegt het erg veel in de lucht. Hierdoor was ik erg misselijk en heb ik moeite moeten doen om alles binnen te houden. Ondanks dat was deze vlucht de mooiste die ik tot nu toe heb gemaakt. Zo mooi…. De weg naar Atjoni hebben we gezien, de rivier, de plekken waar men goud zoekt en alle kleine dorpjes in het binnenland.
Eenmaal met beide benen weer op de grond viel er een last van mijn schouders…. Weer veilig in de stad.

De afgelopen dagen hebben we ons gebaad (gedouched) in de rivier of met een emmer water. Was er geen wc die je door kon spoelen en sliepen we met zijn vijven op een kamertje met hele dunnen matrassen. Er zijn vele momenten geweest waar er een heleboel kinderen om me heen liepen en aan me zaten. En heb ik meerdere keren gehoord: “Kim, u bent zo mooi”. Waarschijnlijk komt dat omdat ik niet broodmager ben. En wat spek op mijn lichaam heb gekweekt. De kinderen in Nieuw Aurora zijn geweldig. Sommige zijn brutaal en verwachten dat je uit de stad dingen (kleding, boeken, stiften, poppen etc.) voor ze gaat sturen. Andere zijn al blij met een snoepje die ze krijgen. Het maken van foto’s is voor deze kinderen een sensatie.

Al met al heb ik ontzettend leuke dagen gehad. Heb genoten van het werk dat ik heb verzet. En vind het jammer dat ik niet wat meer kan doen op Nieuw Aurora, want er is nog heel veel te doen. De klaslokalen zijn te klein, er hangt niks aan de muur, de bibliotheek moet nog geverfd en ingericht worden. Allemaal dingen waar Suri*Stars (Wietske) zich mee bezig gaat houden de aankomende maanden.

Ik heb nog zoveel meer meegemaakt de afgelopen dagen, en nog zoveel meer indrukken op gedaan. Maar omdat hier allemaal neer te zetten is te veel. Daarom hou ik het hierbij en zal in NL door middel van foto’s de liefhebbers meer over dit avontuur vertellen….
Nu wassen en het huis schoonmaken. Morgen staat de familie op de stoep….!!!!!!!!!!!!


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wanneer er nu mensen zijn die denken : "Tjeeh wat een goed initiatief van die Suri*Stars, ik wil wel een steentje bijdragen (financieel gezien)", laat het mij dan weten. Met alle kleine beetjes komt er een glimlach op de gezichten van de kinderen in Nieuw Aurora en kan er een pot verf gekocht worden voor de bibliotheek!!!
Alvast bedankt....
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 23 Januari 2007 - 15:11

    Lora:

    Hoi,
    Ben ik nu sneller dan oom Jef en tante Cissy!!!

    Geniet nog lekker van je laatste weken in Suriname!

    Kus Lora

  • 23 Januari 2007 - 15:15

    Eefje:

    klinkt goed allemaal wat een mooie ervaring zeg (pik je nog ff mee op t eind) zit nu op stage in de kou ha,ha geniet er nog maar ff van daar. Enne heel veel plezier met je familie morgen zal een mooi weerzien worden! En ik kan nu eindelijk zeggen tot snel joehoee want ik zal er zijn op je feestje.

    dikke x eef

  • 23 Januari 2007 - 16:07

    Kers:

    En dit is nog maar een selectie uit je 250 foto's?!?! Mooi hoor.... Morgen hoor ik je andere verhalen en kan ik de rest van de foto's zien.... Nog 1 nachtje slapen zusje...
    Kusje

  • 23 Januari 2007 - 16:26

    Cis:

    geweldig dat je dit mee mag maken!
    Mooie foto's. de rest zien we binnenkort.
    De koffers zijn gepakt. Vanavond nog even koffie met gebak van oom Henri en tante Hanny. Wat een verrassing was dat he? Je hebt er zomaar een tante bij! Ik vind het een mooie stunt!

    kus en tot morgen!

  • 23 Januari 2007 - 17:51

    Cees:

    hey kim,
    het blijft super om te lezen wat je allemaal doet.
    Wat leuk dat je eindelijk je fam. weer ziet. geniet ervan en ik zie je snel weer in NED.

    groeten cees

  • 23 Januari 2007 - 19:11

    Christi:

    Heerlijk, weer wat foto's om te bewonderen :) Ziet er goed uit. Ook een erg leuk verhaal! Lijkt me toch leuk om het binnenkort nogmaals live van je te horen.
    Geniet ervan, dat komt vast wel goed met je familie om je heen!
    Heel veel liefs vanuit het koude utrecht (waar het s'nschts -7 is geweest, brrr).
    x

  • 23 Januari 2007 - 19:45

    Cynthia:

    Wauw! Wat geweldig om zulke dingen met je eigen ogen te zien! Heel veel plezier met je familie! Dikke kuss

  • 23 Januari 2007 - 20:55

    Mo:

    waawie wat een mooie foto's.Ik ben jaloers!!!!!!!!!!!!!!
    xxx

  • 24 Januari 2007 - 16:46

    Eva:

    JAAA ik ben zeker een geintereseerde in de rest van de foto's en verhalen. Wat een schatjes van kinderen op de foto's joh! Echt leuk, heb je echt een leuke herinnering aan! Ja hier is de winter (eidelijk) beginnen en heeft het voor het eerst gevroren (!). Geniet dus nog maar even van Suriname (en de weekies met je familie) en schik niet als je terug komt. Hele dikke kus en tot snel!! (toch wel fijn om dat te kunnen zeggen!)

  • 24 Januari 2007 - 16:50

    Joyce H.:

    Een prachtig verhaal was dat.
    Blijft Wietske echt helemaal alleen nog een tijdje in Suriname? Wat jammer. Als ze minstens met twee is dan lijkt het me toch prettiger.
    Als het goed is is de familie nu ook over. Heel veel plezier en groetjes allemaal.

  • 25 Januari 2007 - 13:38

    Margje:

    Kim...ik wil terug!!!!!! Nieuw Aurora klinkt geweldig..
    Ik ben ondertussen stront verkouden warme chocolademelk aan het drinken in Nederland, met een toefje slagroom...lijnen doen we later wel!
    Meis, geniet nog ff van je laatste weekjes en tot snel!
    (Bereid je vast voor op de douane bij Schiphol, zou nog wel eens lang kunnen duren! Bahh)

    XX

  • 25 Januari 2007 - 22:12

    Ine En Jan:

    kim en ras ik wens jullie heeeeeel veeeel plezier met de familie en geniet nog ff vooral van de hitte en zon want hier is het brrrrrrrrrr heb het zo koud.
    dag lieverd tot snel xxxxx

  • 26 Januari 2007 - 11:13

    Mo:

    zo ik ben benieuwd hoe je t hebt daar joh!
    xxx

  • 26 Januari 2007 - 12:53

    Aniet:

    Hey meisie, moet je verhaal nog ff lezen maar wilde je heeeel veel plezier wensen met je familie...! Het weerzien was vast fantastisch en Kimmie kennende ook wel emotioneel, he?! Snap het helemaal! Nou meis geniet ervan. Dikke kuss

  • 27 Januari 2007 - 19:42

    Henri:

    He Kimmie,
    Nu je ouders, Bertha en Jan, Kers en Niells ook in Suriname zitten, had ik wel een uitgebreid verslag van jullie belevenissen verwacht. Of zit de familie in de rimboe? Laat maar eens weten zodra jullie weer on line zitten. Volgens mij wacht de familie in Holland met spanning af! Ik in ieder geval wel. Groetjes uit Westervoort.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2007

Ik ben er weer...

29 Januari 2007

De familie is weer compleet...

23 Januari 2007

Mijn dagen in het binnenland....

16 Januari 2007

Op het laatste nippertje toch nog....

12 Januari 2007

stage is afgerond....
Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 659
Totaal aantal bezoekers 64360

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: