Ik ben er weer... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Bale - WaarBenJij.nu Ik ben er weer... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Bale - WaarBenJij.nu

Ik ben er weer...

Door: -=PindaPower=-

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

BBBBBBBBBBBBBBBRRRRRRRRRRRRRRRRR, koud en grijs........ Maar ook wel weer gewoon!!!!

Zo, na bijna 6 maanden nu weer voet op Nederlandse bodem gezet. Na 12 prachtige dagen met de familie was het gister dan zo ver om Suriname dan ook echt te gaan verlaten.
De afgelopen dagen hebben we ontzettend veel gedaan. En bijna geen dag stil gezeten. Met de familie zijn we naar Brownberg geweest, hebben we het schildpadden eiland Galibi bezocht, het district Commewijne verkent, de historie van de Jodensavanne te horen gekregen en gezien en natuurlijk de stad onveilig gemaakt. Ik zal de dagen allemaa even kort vertellen om een beetje een beeld te geven van mijn laatste dagen in Suriname...

De eerste drie dagen zijn we naar Brownsberg geweest. Dit is een natuurreservaat op ongeveer 4 uur rijden van Paramaribo af. Samen met een gids zijn we over de bauksietweg naar dit mooie stukje natuur gegaan en hebben we ontzettend mooie dingen gezien. In mijn vorige bericht heb ik daar al iets kort over verteld.
Na drie dagen Brownberg was het noodzakelijk om een dagje rust in de tsad te houden. En hebben we ons allemaal prima vermaakt in de winkelstraten of door het lezen van een boek.
Dinsdag zijn we naar de Jodensavanne geweest. Helaas was het deze dag een beetje regenachtig. En hebben we deze trip dan ook als het minst leuk ervaren. De verhalen en de historie bij deze trip waren wel erg indrukwekkend. En zeker wel de moeite waard. Als afsluiting van deze dag zijn we naar Blaka Watra gegaan. Het oude paradijsje van J.A. Pengel (oude president). Dit is een plek waar een kreek loopt met zwart en koud water. Heerlijk om even te ontspannen. Maar in de regen is deze plek niet echt mijn favoriet.
Op woensdag hebben wij onze culturele trip door gezet naar Commewijne. In dit district waren vroeger veel plantages, en heeft er zich veel afgespeelt. Om een beter beeld hier van te krijgen zijn we met een gids door het distict gereden en hebben we uitleg gehad op verschillende plantages. Het is hard om te horen hoe er vroeger met de slaven is omgegaan. Alles wat daar nu nog van te zien is maakt het allemaal zo duidelijk dat je er stil van wordt.
donderdag en vrijdag hebben we een lange trip naar Galabi gehad. Dit is het schildpadden eiland dat bekend staat om zijn reuze schildpadden. Voor ons was de kans aanwezig om geen schildpadden te gaan zien. Het seizoen begint namelijk in februari. En wij waren er precies op 1 februari. Na een bustour van 4 uur en een boottrip van bijna driekwartier (ieder rood door de felel zon) kwamen we aan o Galibi. Wat mij het eerst opviel was het witte strand en het strand gevoel wat overheerste. In alle rust werden we welkom geheten, en zijn we in de vroege avond het bed ingedoken. Midden in de nacht (02.00) werden we gewekt om richting de schildpadden te gaan. Na een boottrip van een half uur kwamen we aan op een stuk eiland wat inmiddels beschermd is. Met heel veel geluk hebben we een parend koppeltje aan de kust gezien. En na 2 kilometer lopen hebben we getuigen mogen zijn van een (grote) schildpad die eieren aan het leggen was. Rustig hebben wij het hele proces gevolgd en waren we om 06.00 weer terug in osn appartement. Nog een paar uurtjes geslapen en in de middag weer richting stad gegaan.
Zaterdag hebben we de laatste inkopen gedaan en hebben Ras en ik onze ronde gemaakt om afscheid te nemen van kennissen en vrienden.'S avonds wezen stappen en zondag de koffers verder ingepakt, huis gesopt en met de taxibus richting Zanderij gegaan. Om 20.00 Surinaamse tijd is het vliegtuig vertrokken, en vanochtend 08.15 nederlandse tijd is het vliegtuig geland. Na vele controles (vielen gelukkig mee) werden we warm onthaalt door Eva (vriendinnetje van Ras en mij) en door mijn twee schatten van nichtjes, Lys en Cel. Wat een verrassing!!!!

De afgelopen dagen waren hectisch en vermoeiend. Wel heb ik het als heel erg leuk ervaren om mijn ouders, Kers en Niells en oom en tante te mogen ontvangen in "mijn" landje. Ik heb gezien dat ze ontzettend hebben genoten van het eten, de cultuur, de natuur en het mooie weer! Voor mij is het een enorm mooie tijd geweest waarin ik ontzettend veel over mezelf te weten ben gekomen, en waarin ik erg gegroied ben. De tijd samen met Ras, is een tijd om nooit te vergeten. En heeft het voor ons duidelijk gemaakt dat een toekomst er voor ons samen zeker in zit!

Ik wil jullie allemaal heel hartelijk danken voor de leuke berichtjes en reacties op mijn site, via de e-mail, kaartjes, belletjes of smsjes! Door jullie belangstelling zijn de afgelopen maanden voorbij gevlogen en was Nederland toch dichtbij! Voor sommige van jullie tot zaterdag, en andere tot ziens.......

BIGI BRASSA

Kim


(Foto's volgen nog)

  • 05 Februari 2007 - 17:54

    Anita:

    Ha lieve Kim en Ras!!
    Welkom terug in NL!! Blij te horen dat de vlucht en alles goed is verlopen. Heel veel succes met het acclimatiseren, jullie zullen ook zeker heimweer gaan krijgen naar Su.

    Hopelijk tot snel! Veel liefs,
    Anita

  • 05 Februari 2007 - 19:06

    Coby Bikker:

    Dag lieve mensen,
    WELKOM THUIS!
    Sterkte met de omschakeling. Groetjes,
    Paul & Coby

  • 05 Februari 2007 - 19:39

    Marike:

    Lieve Kim en Rachid! Wij zullen jullie missen hier in Suriname! We vonden het ontzettend leuk om jullie hier te ontmoeten, en we zijn erg dankbaar voor jullie warme onthaal! We vonden het heel gezellig om Kerstin en ook eindelijk Niells eens te ontmoeten. Fijn dat de thuisreis goed is gegaan. Nederland zal gauw genoeg weer wennen maar je hebt hier ervaringen opgedaan die je niet gauw zal vergeten en dat heb je prachtig onder woorden gebracht op je site, heel leuk om te lezen! Liefs en bigi brasa vanuit Switi Sranan, Sara en Marike

  • 05 Februari 2007 - 20:01

    Ilja:

    wauw!!!
    weer in ons kikkerlandje! welkom terug, wat is het snel gegaan. zo raar!!! ik kom zaterdag samen met eef en dan willen we veel horen en zien!!!
    tot snel.
    dikke kus iel

  • 05 Februari 2007 - 20:31

    Mir:

    Niet Welkom BACK! Want ik ben nog niet back..
    Ben erg beniewd hoe je het vindt weer terug te zijn.. Wat je nu gaat doen en waar je gaat wonen! Hou me op de hoogte! Denk veel aan jullie.. Heb je kaart helaas nog niet gehad uit SURI!
    Suc6 met bijkomen, wennen aan de kou.. Komt vast goed! LOVE Mir

  • 06 Februari 2007 - 10:24

    Christi:

    Welkom terug beiden. Dit zal dan mijn laatste krabbel zijn op jou site. Ik ga je vandaag bellen en zie je dacht ik woensdag en zaterdag?!!!
    Leuk,
    kus

  • 06 Februari 2007 - 22:00

    Rianne:

    Hallo Kim en Rachid,

    Welkom terug in Nederland.
    Ik vond het SUPER om je weer te zien.
    Ik hoop dat ik je de volgende keer wat langer kan spreken.

    Veel Liefs Rianne

  • 06 Februari 2007 - 22:24

    Wietske:

    Hey Kim en Ras!!

    Dank voor jullie lieve berichtje op mijn site....het is wel stil hoor hier, zonder jullie en Celine, bah, helemaal niet leuk!
    Hoe voelt het om in NL te zijn, raar he?!!? En wat is het schoon he?!?! En al die witte, nee, bleke gezichten, bah, ik vond het maar niks vorig jaar!
    Maar gelukkig kunnen jullie nu ook veel leuke dingen doen zoals: in pyama met sloffen (mmmm!!) op de bank, chocolade eten, dikke truien aan, in bad, in je eigen bed etc.....heerlijk!!

    Nou lieverds, geniet nog lekker na, en succes weer met het starten met school!!

    Dat geld kan pas als mijn ouders terug zijn Ras, sorry!!!!

    Liefs Wiets

  • 10 Februari 2007 - 09:08

    Kers:

    vanavond feestje....ben benieuwd naar de foto's!
    X

  • 11 Februari 2007 - 20:38

    Familie De Jong:

    Hallo Kim.
    Hier een berichtje van fam. de Jong. Wij waren samen met jullie op Galibi. Hopen dat jullie nog een goede terugreis hebben gehad, net als de vlucht terug naar het koude Nederland.
    Vrijdag kwamen we jullie gidsen, Clemens en ?? alweer tegen op Brownsberg!:)
    Wij hebben alle foto's op de laptop van onze dochter gezet, alleen is deze helaas gecrasht, waardoor alle foto's weg zijn.
    Nu zouden we het heel erg fijn vinden als jullie ons een paar foto's van de schildpadden en miss van de omgeving van Galibi zouden kunnen mailen.
    Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

    Groeten,
    Anne, Dineke en Erica de Jong.
    a.dejong32@chello.nl

  • 23 November 2007 - 16:16

    Mo:

    nou kim, zit je nu nog steeds in Paramaribo???? haha was het maar waar he..

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2007

Ik ben er weer...

29 Januari 2007

De familie is weer compleet...

23 Januari 2007

Mijn dagen in het binnenland....

16 Januari 2007

Op het laatste nippertje toch nog....

12 Januari 2007

stage is afgerond....
Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2698
Totaal aantal bezoekers 64366

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: