stage is afgerond.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Bale - WaarBenJij.nu stage is afgerond.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Bale - WaarBenJij.nu

stage is afgerond....

Door: -=PindaPower=-

Blijf op de hoogte en volg Kim

12 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

De afgelopen week hebben Madeleine en ik het zorgplan voor zo goed als afgerond. De begeleiding van de leerlingen hebben we door middel van afrondingsgesprekken beëindigt. En als hoogte punt hebben we vandaag een presentatie gegeven aan de leerkrachten, het schoolhoofd, medewerkers (waaronder de directeur) van het RKBO, onze stagebegeleider en intervisor Dhr. Comvalius en Dhr. Leter. Ook Margje en Monique waren aanwezig (totaal ongeveer 30 mensen) tijdens dit belangrijke moment .

Ik zal in het kort vertellen hoe de presentatie in gang werd gezet. Echt typisch voor deze school/ cultuur namelijk. Aangezien het een Katholieke school is, is het de gewoonte om voor een bijeenkomst te bidden. Onze Godsdienst lerares heeft het gebed ingeleid. En met ontzettend mooie woorden God gevraagd om steun tijdens de presentatie. Tevens heeft ze hem bedankt voor het sturen van ons, als stagiaires en dat wij ontzettend goed werk verricht hebben in de korte tijd dat wij hier waren.
Toen eenmaal de presentatie in gang was gezet verdwenen de zenuwen geleidelijk. Madeleine en ik hebben goed ons zegje kunnen doen en op een korte maar duidelijke manier kunnen vertellen waar het zorgplan voor nodig is, en wat er in beschreven wordt.
Na de presentatie hebben we nog enkele kritische vragen moeten beantwoorden, maar dit hebben we gelukkig ook doorstaan. Het personeel van het RKBO (instantie waar de school onder valt) heeft mooie woorden gezegd, en hun volledige steun en hun maximale kennis en inzet aangedragen om het zorgplan tot een succes te laten worden…
Natuurlijk kun je na zo’n bijeenkomst in de Surinaamse cultuur de mensen niet met een lege maag naar huis laten gaan. Dus,… Madeleine en ik hadden voor drinken, koek, en wat kroketjes en loempia’s gezorgd. Veel te veel natuurlijk. Maar uiteindelijk was alles op. De Surinamers nemen alles wat over is mee naar huis. Er liep zelfs een leerkracht weg met 6 koekjes in een servet gewikkeld de poort uit…. Ik stond er echt even van te kijken. Tussen het eten en drinken door hebben alle leerkrachten wel de mogelijkheid gevonden iets persoonlijks tegen ons te zeggen. Dit heb ik als ontzettend bijzonder en mooi ervaren. Allen waren ze erg enthousiast en blij over onze komst. Toen wij er eenmaal waren gaven ze aan het wel lastig te vinden. Maar na een poosje zagen ze het gedrag van sommige kinderen veranderen en zagen ze het nut van de begeleidingsgesprekken in.

Na thuis komst heb ik als klap op de vuurpijl een Tompoes gegeten. Als cadeautje voor mezelf omdat ik mijn stage heb afgerond. Tevens hebben wij, de 3 M’s en ik, Dhr en Mevr Comvalius, en meneer Leter vandaag mee uiteten genomen om hen te bedanken voor hun tijd, inzet en gastvrijheid die wij hebben mogen ervaren tijdens ons verblijf in Suriname. Het etentje is mij erg goed bevallen. In een informele sfeer hebben we nog kort geëvalueerd over de presentatie (die goed beoordeelt is) en hebben we een aantal dingen aangehaald die ons bij zijn gebleven met betrekking tot onze tijd hier in Suriname. We hebben enorm gelachen en het reuze naar ons zin gehad. En ik zal deze mensen en hun gastvrijheid daarom wel een beetje missen.

Morgen ochtend haal ik de beoordeling op bij Dhr Comvalius. Ik ben ontzettend benieuwd naar de “uitslag”. Madeleine en ik hebben al bedacht, dat wanneer de beoordeling ons bevalt, wij een heerlijk drankje gaan drinken en onze stageperiode hier daarmee afsluiten. Daarna gaan we lekker de stad in om haar laatste inkopen te doen (zij vertrekken volgende week). In de middag gaan we met zijn vieren foto’s laten maken in de Surinaamse klederdracht.
Nu op dit moment is het bijna 22.30 en ben ik helemaal moe van deze rare dag. Terugdenkend aan mijn mooie stage tijd en alle belevenissen op school en de gesprekken met leerlingen flitsen als een trein door mijn hoofd. Raar om het nu afgesloten te hebben, maar ook een heerlijk gevoel om te weten dat je nu niks meer hoeft, en dat ik lekker kan genieten van mijn laatste drie weekjes Suriname………


Het is nu bijna 15.30 de volgende dag... Ik kan jullie met trots zeggen dat ik mijn stage met een goed tot zeer goed gehaald heb, en d at zelfs de directeur en de andere werknemers van het RKBO aan Dhr. Comvalius hebben laten weten dat ze het enorm gewaardeerd hebben dat we hier zijn geweest, en dat ze erg blij zijn met het resultaat en de duidelijke presentatie.... WAT WILLEN WE NOG MEER...????
Ben zo blij!!!!!
Ook hebben we de foto's laten maken in de Surinaamse stijl. Het was ongelooflijk leukom te doen. Hebben erg gelachen. Kijk de foto's maar..... Geen Volendam,...Maar Paramaribo!!!!!!!!

  • 12 Januari 2007 - 18:22

    Cis:

    ben weer de eerste! lezen doe ik zo!

  • 12 Januari 2007 - 18:26

    Lora:

    He meidje, SUPER gedaan! Gefeliciteerd!!

    Geniet nog even lekker van je verdiende vakantie. Tot snel!
    Kus Lora

  • 12 Januari 2007 - 18:31

    Cis:

    lieve Kim,
    je vertelde me vanmiddag al door de telefoon dat het resultaat super was! Ik ben trots op je! Ik ben zo blij voor jullie dat jullie komst niet voor niets is geweest en dat ze op school verder kunnen met jullie kennis en dat ze het verder toepassen in de praktijk.

    kus

  • 12 Januari 2007 - 19:30

    Eefje:

    Oooooh Kimmie ik ben zo trots op je!!!! Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn!!! Ikke moet nog ff wachten maar komt ook goed. Ga het vieren en schreeuw het van de daken want je hebt t helemaal verdiend. Ik drink vanavond ook een drankje op je (kopje thee ha,ha). En als je thuis bent gaan we t uitgebreid vieren joehoeeee. Hele dikke x eef

  • 13 Januari 2007 - 10:38

    Suus:

    Ha Kim!

    Harstikke goed joh! Geniet er maar lekker van! Veel plezier nog de laatste weekjes en zeker met je familie..Veel liefs ook van rody.

  • 13 Januari 2007 - 10:50

    Anne-Renske:

    Heej Kim, super dat je je stage zo afgerond hebt!!! Geniet maar lekker van dat gevoel! Nu nog even lekker relaxen, veel plezier...
    liefs, Anne-Renske

  • 13 Januari 2007 - 11:00

    Kers:

    Hoe trots kan je zijn op je kleine zusje ;-)?!?! Nou heel trots..Maar dat wist je al. Als ik over iets meer dan een week bij je ben gaan we het zeker even vieren!!! YOEHOE!!! Veel plezier in het Binnenland met Ras, let goed op elkaar en maak er wat moois van. Help die mensen die je kennis nodig hebben (en ook die van Ras) maar heel goed.
    Liefs Kers

  • 13 Januari 2007 - 13:51

    Eef&chris:

    fijn te horen dat de stage zo goed is afgerond! we zijn blij voor je, en geniet maar van het tevreden gevoel! Wij zullen hier een drankje drinken op jou succes, en dat dunnetjes overdoen als jij weer in ons midden bent ;)
    Eva heeft nieuwzeeland overleefd, en is poepiebruin, dus doe je best maar daar, want ze patst je er zo uit ;) hahahah ("niet"zegt eva)...
    geniet van de laatste weekjes, en maak je nog wat foto's?
    kussen eef en chris

  • 13 Januari 2007 - 23:18

    Joyce H.:

    Hoi Kim,
    mooi joh, en natuurlijk proficiat met het eindresultaat.

  • 13 Januari 2007 - 23:20

    Joyce H.:

    Heb zojuist de foto's og even bekeken. Erg kleurrijk, mooi.

  • 14 Januari 2007 - 10:55

    Sjoukje:

    Hey!!! Wat goed dat je je stage zo leuk hebt afgerond!!! Nu nog even gaan genieten van alle mooie dingen in suriname!!! liefs sjoukje

  • 14 Januari 2007 - 12:22

    Iel:

    hey lieve kimmie!
    van harte gefeleiciteerd! je hebt het helemaal zelf gedaan, en nu nog even genieten.
    heerlijk he om het afgerond te hebben, kei goed van je!
    dikke kus iel

  • 15 Januari 2007 - 06:16

    Jef:

    Hé Kim ben trots op je!

    Dikke kus.

  • 15 Januari 2007 - 21:51

    Niells En Kers:

    Wij hebben ons visum ook binnen! Nu kunnen we al helemaal niet meer wachten! Nog 5 dagen werken en dan heb ik 14 dagen vakantie..lekker vooruitzicht!!!
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2007

Ik ben er weer...

29 Januari 2007

De familie is weer compleet...

23 Januari 2007

Mijn dagen in het binnenland....

16 Januari 2007

Op het laatste nippertje toch nog....

12 Januari 2007

stage is afgerond....
Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 64365

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: