Op naar 2007.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Bale - WaarBenJij.nu Op naar 2007.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Bale - WaarBenJij.nu

Op naar 2007....

Door: -=PindaPower=-

Blijf op de hoogte en volg Kim

28 December 2006 | Suriname, Paramaribo

De kerst is achter de rug. Twee rare dagen als je niet in Nederland bent. Voor de kerst hadden Rachid en ik niet echt iets bijzonders gepland. We hebben het allebei druk met de laatste loodjes voor onze stage. En het echte kerstgevoel is niet echt aanwezig in zo'n warm land als Suriname. Des al niet te min hebben we wel genoten van de afgelopen dagen...

De zaterdag voor kerst zijn Rachid en ik naar een bruiloft geweest van een collega van Sosis. Het was niet heel erg druk, maar wel gezellig. Gekletst met al zijn collega's en genoten van de lekkere hapjes en de drankjes die aanwezig waren. De receptie was van 1930 tot 2130. Toen het einde naderde was het natuurlijk de bedoeling dat de bruid het boeket weg zou gooien. In eerste instantie wilde ik niet bij de "gillende" bende ongetrouwde vrouwen staan. Maar helaas kwam ik er niet onderuit. Het hoogte punt was dan ook nog dat ik het bruidsboeket gevangen heb. Alle mensen schreeuwen en lachen. Hup, ik op de film, op de foto en nog een extra praatje met het bruidspaar... AAHHH niks voor mij al die aandacht!

Kerstavond ben ik met Rachid uiteten geweest bij The Garden of Eden. Dit is een Thais restaurantje bij ons in de buurt. Dit etentje was het kerstcadeautje van de vader van Rachid. En een geslaagde ook! Het was echt enorm lekker, en ook nog eens onwijs gezellig. Niet alleen met zijn tweetjes, maar ook door de aankleding van dit mooie restaurant. De familie die in januari heerheen k omt moet dit echt gezien hebben!

Eerste kerstdag werd ik om 0930 wakker gebeld door Huize van Bale. Heel de familie Berends zat bij ons thuis. Het was erg leuk om iedereen even aan de telefoon te hebben. Maar ook wel heel raar. Op een gegeven moment vroeg mijn tante: "wie wil je nog meer spreken?". Toen heb ik maar gezegd dat we moesten ophangen omdat het anders teveel geld kost (0,20 cent per minuut, dus een slecht excuus). Uiteindelijk vond ik het best lastig om iedereen te spreken, maar wilde het niet laten merken.... Rachid en ik hebben tot 1230 op bed kerstfilms gekeken. Toen ik naar buiten keek bij het opstaan en het weer zag, volle zon, was het kerstgevoel helemaal verdwenen. Daarna zijn we begonnen met het maken van wat huiswerk. In de avond zijn we richting Madeleine gegaan. Daar hebben we een heerlijk kerstdiner gegeten, ROTI, en hebben we gekletst en TV gekeken.

Tweede kerstdag ben ik om 1000 naar "onder de boom" gegaan. Hier stoppen een aantal stadsbussen. Hier heb ik afgesproken met een meisje die ik begeleid op school. Dit meisje is een aantal jaren geleden zwanger geraakt door haar half broer (op een niet nette manier), en heeft het kindje af moeten staan omdat zij nog maar 13 jaar oud was en haar ouders er niet voor wilde zorgen. Nu bijna 4 jaar later heeft dit meisje haar zoontje nog noot gezien, en heeft het moeilijk met de verwerking van dit alles. Op school heb ik wekelijks gesprekken met haar. tijdens een van de gesprekken kwam naar voren dat ze graag haar zoontje wilde zien. Haar vraag was of ik met haar mee wilde. Vandaag was die dag. dit meisje had de hele nacht niet geslapen, en was op van de zenuwen. Na een omweg van een uur waren we aangekomen bij het huis van een aangetrouwde tante (zij heeft het kindje geadopteerd). De schrik en de angst zag ik in de ogen staan bij het zien van haar zoon. Het was een heel raar moment van stilte. Terwijl het jochie al springend en gillend op ons af kwam. Na ongeveer 2,5 uur hebben ik wat foto's gemaakt en hebben we afscheid genomen van haar tante en haar zoontje. ik hoop dat de drempel wat lager is geworden om haar zoon op te zoeken....
S' avonds zijn we met een heel stel uiteten geweest bij Lucky Twins. dit is een Chinees restaurant in een winkelcentrum. Door het gezelschap waar we mee waren was het een geslaagde avond, want het restaurant opzich was niet veel aan. En mijn Chineese eetlust is nooit zo groot. Als afsluiting een drankje gedaan in de stad. En toen waren de kerstdagen alweer op zijn einde gelopen.

Al met al, dus niet heel veel bijzonders gedaan. Wel ontzettend verwend door het thuisfront. In huize Ouchene schijnen nog kerstcadeautjes te liggen voor ons. Tevens hebben we van papa Oucehene een dagtripje gehad en natuurlijk het lekkere eten op kerstavond. Van mijn ouders hebben we een 3-daagse trip Brownsberg gekregen (eindelijk mag ik het zeggen en is het g een geheim meer...) en een heel mooi glazen beeldje met een gezicht erop, waar ook een mooie symbolische betekenis achter zit.

Het was een bijzondere kerst, zo in de zon(zonder regen, en zonder familie....)
Hebben jullie het ook allemaal leuk gehad?

Nu op naar het jaar 2007!!!! Eerst hier nog een paar leuke dagen mee maken met veel knalletjes...

Vanuit Suriname wil ik iedereen een onwijs gelukkig en gezond 2007 wensen!

  • 28 December 2006 - 14:40

    Cis:

    jippie, ik ben de eerste die een reactie kan geven.

    Ondanks dat jullie ver weg zijn hebben jullie toch een mooie kerst gehad. Anders dan anders, maar toch speciaal. Het was mooi om je op kerstochtend aan de telefoon te hebben gehad. Ik kon het niet laten om ook anderen je stem te laten horen.

    Zo te lezen zijn jullie goed verwend met allerlei etentjes en tripjes. De tripjes zullen een mooie afsluitig worden van vijf maanden Suriname. Volgende week gaan Jan en Kers op pad voor de visum. Dan zijn we weer een stukje verder voor onze vakantie.

    Oja, Kers was net aan de telefoon: je krijgt de hartelijke groeten.

    Kus


  • 28 December 2006 - 14:46

    Henri:

    Tja...
    Tussen kerst en Oudjoursavond toch moeten werken. Jullie daar in Suriname ook een fijne jaarwisseling. Zien jullie graag weer in Nederland!
    Groeten,
    Henri en Hanny

  • 28 December 2006 - 17:50

    Kers:

    Raarhezo'n kerst.Hier was het ook niet koud.Alle wintersporters hopen dat het koud wordt en dat het gaat sneeuwen! Laten we hopen voor ze dat het ook gaat gebeuren! Wij gaan zaterdag naar de Ardenne! Even twee dagen weg... Daar zijn we met zijn 14en. 2 januari moet Niells weer werken en ik ga dan mijn prikken halen! Kusje

  • 30 December 2006 - 15:40

    Aniet:

    He meis, bedankt voor je leuke kaartje :-)! En nee dat hoef je idd niet te zeggen want onze oud en nieuw komt helemaal goed...met de wijntjes, hihi! Hebben jullie al leuke plannen om het ergens te vieren? Lijkt me erg vreemd om het in de warmte te vieren, maar wel speciaal! En hier ist ook niet echt koud, dus dat scheelt. Nou meis een hele fijne avond en nacht morgen met Rachid en de anderen en alvast een heel gelukkig en mooi begin in Suri in 2007! Xje

  • 31 December 2006 - 11:48

    Christi:

    Jemig, best heftig verhaal van dat meisje en haar zoontje. Fijn dat je op die manier haar hebt kunnen helpen. Wel echt een compliment lijkt me dat ze jou in vertrouwen neemt en vraagt om mee te gaan, niet?
    Iets anders; het bruidsboekt gevangen!!! :) Je weet wat dat betekent he?! Hihi, leuk hoor!
    fijne jaarwisseling daar, en doe voorzichtig met vuurwerk he?!
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2007

Ik ben er weer...

29 Januari 2007

De familie is weer compleet...

23 Januari 2007

Mijn dagen in het binnenland....

16 Januari 2007

Op het laatste nippertje toch nog....

12 Januari 2007

stage is afgerond....
Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 64384

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: