In één woord…. FANTASTISCH!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Bale - WaarBenJij.nu In één woord…. FANTASTISCH!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Bale - WaarBenJij.nu

In één woord…. FANTASTISCH!!!

Door: -=PindaPower=-

Blijf op de hoogte en volg Kim

02 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

Het is nu één dag na het enorme feest spektakel in Paramaribo. En nog steeds vliegen de knallen je om de oren…

Afgelopen zaterdag, 30 december, is het Oud&Nieuw feest los gebarsten hier in Suriname. Dat het er anders aan toe gaat dan in Nederland weet ik vanaf nu. Ten eerste is het hier natuurlijk ontzettend warm vergeleken met Nederland, maar ten tweede begint het hier al dagen van te voren. Het is legaal om vanaf 23 december je vuurwerk af te steken. Omdat dit jaar Oud&Nieuw op zondag viel is de jaarlijkse Pagara estafette gehouden op zaterdag. Dit houdt in dat alle winkels in de stad een Pagara’s (lange mat met klappertjes) afsteken. Dit om de boze en kwade geesten weg te jagen voor het nieuwe jaar.
Rond een uur of twaalf in de middag waren Ras en ik in de stad. We hebben de auto ver weg buiten het centrum moeten parkeren! Eenmaal in de stad was het een en al drukte. Overal mensen en heel veel herrie. Bij alle winkels lagen bergen met rood afval of de matten Pagara’s nog voor de deur. Het is een hele sensatie om te zien hoe het er aan toe gaat, tevens is het best gevaarlijk. Overal staan rokende en dronken mensen om de Pagara’s heen….. Wij hebben met een aantal mensen (Madeleine1, Renske, Maik, Madeleine2, Karlijn, Farley, Wietske, Celine, Julio, Ras en ik) genoten van de muziek, de klappers, de biertjes en het gezellig samen zijn en zijn rond een uurtje of vijf weer richting huis gegaan. Daar hebben we wat gerust (wat alle Surinamers doen) en hebben ons toen klaar gemaakt voor Lustig, een feest dat gehouden werd in de V- tunnel in de stad. Met een heel stel zijn we richting de V- tunnel gegaan en hebben daar tot in de vroege uurtjes gedanst. Leuke muziek, maar wel heel erg druk.

Na een paar uurtjes slapen zijn we richting de Mahonylaan gegaan (inmiddels alweer 31 december). In deze straat wonen een aantal jongens waar we de afgelopen tijd veel mee omgaan zijn. Zij hebben ons uitgenodigd voor een BBQ. Met kleine oogjes, en sommige met een kater kwamen we aan op de BBQ. Daar hebben we lekker kip, stokbrood met kruidenboter, aardappelsalade en huzarensalade gegeten. Een goede bodem voor de rest van de dag! Een aantal Surinamers waren al goed aan de alcohol….
In de middag weer even naar huis gegaan om te slapen, en in de avond samen met Wietske, Ras en Celine wat gaan eten aan de waterkant. In de stad was het een grote drukte bij “t Vat. Daar was een podium opgebouwd waar live muziek gespeeld werd.
In Suriname is het zo dat iedereen om twaalf uur thuis is om met de familie samen te zijn en te bidden voor het nieuwe jaar. Daarom was het feest om 22.00 bij “t Vat afgelopen en stroomde de stad opeens helemaal leeg.
Omdat wij natuurlijk geen familie hebben in Suriname hebben we besloten om wat vuurwerk en champagne te kopen en naar de pier bij Torarica te gaan. Met de lange vuurpijlen, de flessen champagne en een tas vol eten zijn we in etappes langs de receptie bij Torarica gelopen. Tot mijn verbazing zijn we zonder aanspraak over wat we van plan waren, langs de receptie en alle medewerkers gelopen, en hebben we onze wandeling naar de pier voort kunnen zetten.
Eenmaal bij de pier bleek deze afgesloten te zijn met een hek! Gelukkig geen hoog hek…. Om 23.50 zijn wij, Margje, Monique, Ras, Wietske, Celine en ik, over het hek geklommen en zijn aan het uiteinde van de pier gaan zitten. Echt helemaal geweldig!!!! Om 24.00 precies hebben we de champagne open getrokken en het vuurwerk afgestoken. Tevens belde me moeder precies rond die tijd. Zij heeft tot 04.00 Nederlandse tijd gewacht om mij ook een goed 2007 te wensen. Echt lief!!!!
Om 01.00 zijn we naar de voorkant van Torarica gelopen. Hier bleek een tafel vol champagne te staan en er bergen met siervuurwerk te worden afgeschoten! Dat wilde wij natuurlijk niet missen. We hebben dan ook een paar glaasjes champagne met de hotel gasten mee gedronken en genoten van het mooie vuurwerk.
Daarna nog even een drankje gedaan op het terras van Torarica en naar huis gegaan om te slapen!

Tot 3 januari mag het vuurwerk worden afgestoken. Dus daarna begint, na een week vol feesten het echte leven weer in Suriname. Voor ons de laatste week op stage, en het afronden van het project! Wat gaat een jaar toch snel…..

Ik wens jullie allemaal een heel gelukkig en voor gezond 2007 toe, en hoop jullie allemaal snel weer te zien!

Veel liefs uit Switi Sranan,

Kim

• 02 Januari 2007 - 11:11

Cis:

je bericht nog niet gelezen. Dat doe ik vanmiddag.

Foto's wel bekeken! Zo te zien weten ze in Suriname wat vuurwerk afsteken is!

kus

• 02 Januari 2007 - 12:05

Kers:

WoW...wat mooi die foto's! Ik wou dat wij er ook bij waren..Zou het ook wel eens zo willen mee maken! In de Ardenne was het ook leuk. Nog 3 weken... Tot snel!

• 02 Januari 2007 - 12:54

Christi:

Nou, te weinig gefeest heb je het afgelopen half jaar iig niet :)
    Leuke foto's en zo te horen zat de sfeer er goed in, en zo hoort het.
    heel veel succes je laatste week (zeker wel jammer, maar ook wel een goed gevoel, of niet?).
    Succes met alles, tot het volgende bericht.
    x

• 02 Januari 2007 - 16:13

Joyce H.:

Hoi Kim,
    het leven is één groot feest voor jullie in Suriname. Geweldig. Ik heb de foto's zojuist bekeken; je ziet er goed uit. Ben je onlangs ook weer naar de kapper geweest? Je hebt zo'n lekker kort koppie.
    Alle goeds voor dit nieuwe jaar. Geniet de aankomende weken nog flink in het verre Suriname, want voor je het weet ben je weer in ons koude, winderige nederland.
    Liefs en groetjes.

• 02 Januari 2007 - 21:18

Mathilde:

he kim
    leuk om je verhalen te lezen. Best leuk om oud en nieuw is ergens anders te vieren, of niet? Tgaat al opschieten he, en we zien elkaar weer op school in ons kikkerland.
    groetjes Mathilde

• 03 Januari 2007 - 09:51

Cees:

wat een super verrassing!!en een goed begin van 2007.
    Heb net je foto's bekeken, super gaaf. Zoals op elke foto staan jullie te genieten. Geniet van de laatste paar weken, en ik spreek je snel weer in Ned.

groeten xxx Cees

• 04 Januari 2007 - 12:23

Kers:

Visum voor pap, mam, Bertha en Jan is binnen! Nu Niells en ik nog....

Kus

• 05 Januari 2007 - 22:02

Sjoukje:

hey!!! wat leuk om jullie in zomerkleren oud en nieuw te zien vieren! het ziet er gezellig uit op de foto's!! een heel gezellig, gezond en gelukkig 2007! liefs sjoukje